Arsene Wenger zat in zak en as toen zijn lieveling Robin van Persie na het EK aangaf naar een andere club te willen vertrekken. Op vrijdag 17 augustus 2012 maakte Manchester United bekend dat zij de strijd om Robin van Persie hadden gewonnen en een contract hadden getekend dat de Nederlandse spits voor 4 jaar aan The Red Devils verbond. United betaalde Arsenal €30,7 miljoen euro en Van Persie zou een salaris van €230.000,- per week* kunnen bijschrijven. De jaarlijkse afschrijving** (€7,675M) en salaris (€11.96M) zorgen voor een jaarlijks kostenplaatje van een kleine 20 miljoen Euro, een bedrag dat vele wenkbrauwen deed fronsen. Zeker gezien het feit dat de blessuregevoelige spits al 29 jaar oud was.
Van Persie te duur of niet?
Simon Kuper en Stefan Szymanski hebben veel onderzoek gedaan naar de transferwaarde van een speler en hebben hun conclusies geschreven in de must-read “Dure Spitsen Scoren Niet”. Zij onderzochten welke eigenschappen van een speler de transferwaarde opdrijven en als we naar Robin van Persie kijken kan er geconcludeerd worden dat er een grote kans is dat Ferguson teveel voor zijn spits heeft betaald. Van Persie is namelijk het schoolvoorbeeld van een te dure spits, omdat hij vrijwel alle ‘dure’ eigenschappen heeft waarover een speler kan bezitten. Pieter Zwart constateerde hetzelfde bij de definitieve aankoop van Pellè bij Feyenoord.
De over- en onderwaarderingen komen door ingeprente eigenschappen die wij bij bepaalde spelers verwachten. Wij zien bijvoorbeeld bij een Braziliaan een samba-voetballer, bij een spits denken wij aan winnen en bij een knappe speler aan iemand met zelfvertrouwen. Dit zijn allemaal voorbeelden van foutieve selectieve informatiereductie en overgeneralisatie. Als we dit door gaan trekken zien we bij Van Persie veel eigenschappen terugkomen die zijn prijs op kunnen drijven.
Ten eerste speelt Van Persie op de duurste positie in het veld. Spitsen worden veelal overgewaardeerd, omdat clubs denken dat zij een titel kopen met spitsen. Statistieken hebben echter uitgewezen dat het team met de minste tegendoelpunten een grotere kans heeft om kampioen te worden dan het team met de meeste gescoorde doelpunten. In de eredivisie staat op dit moment ook het team met de minste tegendoelpunten aan kop. Daarnaast is Van Persie geboren in ons eigen kikkerlandje, waarvan de spelers al sinds de introductie van het totaalvoetbal een prijsverhoging doormaken. Hij speelde daarnaast voor een concurrent, waar hij het afgelopen jaar topscoorder van Engeland werd. Wederom twee eigenschappen die zijn prijs opdrijven.
Ten slotte was hij op het moment van de transfer al 29 jaar, waardoor zijn transferwaarde en kwaliteiten de komende jaren vrijwel zeker af zullen nemen. Al deze facetten wijzen erop dat Ferguson in een van de sluwe trucs van afgestudeerd econoom en beroepsstrateeg Wenger is getrapt. Maar is dit ook zo?
Simon Kuper en Stefan Szymanski hebben hun onderzoek gebaseerd op het feit welke eigenschappen het meest bijdragen aan het succes van het elftal en hoe daarvoor betaald wordt. De waarde die een speler toevoegt aan de merchandising van de club laten zij echter buiten beschouwing. De hedendaagse transferwaarde van een speler is opgebouwd uit drie componenten; zijn kwaliteiten, zijn potentie en zijn marketingwaarde. Op het gebied van de kwaliteiten en potentie heeft Man United wellicht teveel betaald voor zijn spits, maar hoe zit het met de transferwaarde van het merk “Robin van Persie”?
Shirtverkoop
Shirtverkoop is een van de best meetbare methoden om de populariteit van een speler te meten. Een standaard wedstrijdshirt van Manchester United kost de fan maar liefst €72,40. De officiële website van Man United geeft aan dat er afgelopen jaar meer dan 2 miljoen wedstrijdshirts zijn verkocht, waarvan al 1.4 miljoen in het huidige seizoen 2012/2013.*** De club heeft een deal met Nike waaruit 50% van het geld uit spelersshirts naar de club gaat. Dit gaat dus dit seizoen al om een bedrag van meer dan 50 miljoen Euro.
In de nieuwe sponsordeal van Nike krijgen zij daarnaast de komende tien jaar 100 miljoen Euro per jaar om de tenues van het Amerikaanse concern te dragen. Overige merchandise als spelersbeeldrechten, 3 miljoen andere producten met het merkrecht van Manchester United en alle andere marketingproducten laten we hier nog even buiten beschouwing.
Vorige week werd bekend dat Van Persie de meest gekozen naam op de officiële voetbalshirts in de Premier League is. Maar liefst 25,4% van alle door zijn club verkochte shirts draagt de naam van de Nederlandse spits op zijn rug.**** Jaarlijks is Van Persie bij Manchester United alleen uit shirtverkoop dus goed voor een bedrag van 18,39 miljoen Euro. Zijn transferbedrag heeft Manchester United er dus al binnen twee jaar uit. De maximale jaarlijkse netto kosten (kosten – baten) voor het aantrekken van Van Persie zijn 1.245 miljoen Euro. Manchester United kocht daarvoor een speler die dit seizoen al goed is voor 19 doelpunten en acht assists. Mocht dit de titel betekenen voor de club dan kunnen zij nog tientallen miljoenen bijschrijven aan premies en televisierechten.
Marktwaarde
De marketingwaarde van het merk “Robin van Persie” is bij Manchester United dusdanig hoog dat de kosten voor zijn potentie en huidige kwaliteiten minder dan anderhalf miljoen Euro per seizoen bedragen. De andere Nederlandse voetballer bij Manchester United, Alexander Büttner, kost de club net zoveel geld. Het lijkt er weer op dat Sir Alex Ferguson zijn huiswerk goed heeft gedaan en hij de speler die bij de meeste doelpunten in de Premier League betrokken is voor een prikje heeft aangekocht.
* Gebruikte wisselkoers: 1 Pound = 1.15 Euro
** Aanname is dat Van Persie tot het einde van zijn contract bij Manchester United zal blijven en zijn transfersom over vier jaar wordt afgeschreven.
Er zijn reacties op dit artikel
Laat reacties zien Hide commentsBeste Giels,
Na het lezen van dit interessante en amusante artikel zit ik met een vraag/opmerking. Ik ben zelf niet zo thuis in de voetbal statistiek en al helemaal niet van de shirt verkoop. Maar als ik ’s zomers buiten om mij heen kijk en mensen in een voetbalshirt zie lopen, staat relatief vaak de naam van een spits achter op de rug. Ik kan mij daarom voorstellen dat 25.4% van het aandeel van de shirt verkoop van de club wat op naam van Van Persie wordt toegeschreven gelijk is aan het aandeel van een andere spits bij een andere top club.
Daarnaast weet jij of de totale jaarlijkse shirt verkoop van Man U gestegen is sinds het aantreden van Van Persie?
Indien de totale verkoop gestegen is sinds het aantreden van onze landgenoot ben ik het volledig eens met jouw analyse. Maar ik kan mij ook twee andere situatie voorstellen.
Situatie 1: De shirt verkoop van een spits ligt vaak op dit niveau, en een ander aangekochte spits (voor een lagere prijs) zou de zelfde shirt verkoop hebben.
Situatie 2: De totale shirt verkoop is ongeveer gelijk gebleven, maar door de populariteit van Van Persie besluiten mensen zijn shirt te kopen i.p.v. die van bijvoorbeeld Rooney of da Silva. M.a.w. men koopt hoofdzakelijk een shirt om de club en niet om de speler.
Dus, kun je statistisch onderbouwen dat de shirt verkoop aan Van Persie toe te wijzen is en hij inderdaad de opbrengsten van de club vergroot, waarmee hij dus zoals jij zegt die investering van 20 Mio terugverdient voor de club?
Bedankt voor het interessante artikel!
Mvg,
Stefan
Hi Stefan,
Ik heb de verkooppercentages van dit seizoen er nog even bijgezocht en die zijn als volgt:
1. Robin Van Persie of Manchester United (20) – 25.4%
2. Steven Gerrard of Liverpool (8) – 8.2%
3. Wayne Rooney of Manchester United (10) – 6%
4. Shinji Kagawa of Manchester United (26) – 5.8%
5. Luis Suarez of Liverpool (7) – 3.6%
6. Eden Hazard of Chelsea (17) – 3.1%
7. Paul Scholes of Manchester United (22) – 2.7%
8. Fernando Torres of Chelsea (9) – 2.5%
9. Sergio Aguero of Manchester City (16) – 2.2%
10. Lukas Podolski of Arsenal (9) – 2.1%
De fout die ik nu in mijn artikel heb ontdekt is dat ik 25,4 % van de shirts van Manchester United door heb berekend aan Van Persie. In werkelijkheid is 25,4% van alle Premier League shirts een shirt van Robin van Persie (het percentage van de shirts van United zal dus nog hoger zijn en de opbrengst van zijn shirtverkoop zal zijn kosten dus overstijgen).
Toen Van Persie nog bij Arsenal speelde was 7,9% van de verkochte shirts een shirt van Van Persie en was Rooney de aanvoerder van de lijst met 8,4%. De shirtverkoop van Rooney is dus achteruit gegaan, maar werden de shirts van Van Persie meer dan 3x zoveel verkocht.
Wat vaak het geval is, is dat voetbalfans een shirt willen kopen met speler die ‘hot’ is. Onafhankelijke supporters (in de VS staat Van Persie bijvoorbeeld ruim op 1) kiezen een shirt van een speler waar zij graag mee gezien willen worden. Henry had dit bijvoorbeeld bij Arsenal, Ronaldinho had het in zijn gloriedagen bij Barcelona en ze hebben daar in Messi een goede opvolger gevonden. Op dit moment is Van Persie de speler die het meest ‘hot’ is in de Premier League, waardoor veel onafhankelijke supporters een shirt willen hebben met zijn naam erop. De shirtverkoop van Man.Utd varieert tussen grofweg tussen de 1 en 2 miljoen per jaar (United en Real Madrid zijn de enige clubs die dit seizoen waarschijnlijk boven de 1,5 miljoen verkochte shirts uitkomen). Met een niet onderzochte aanname kunnen we zeggen dat de standaard shirtverkoop een krappe miljoen zal zijn en de rest van de shirts verkocht wordt door de trending spelers die er spelen.
Als we naar Arsenal kijken kunnen we zien dat hun toenmalige spits Van Persie op 7,9% van alle verkochte shirts stond en daarmee tweede was in het klassement. Lukas Podolski, de huidige spits, prijkt dit seizoen slechts op 2,1% van alle shirts. Dit is een afname van maar liefst 5,8%.
Ik hoop dat je iets met dit antwoord kunt, anders hoor ik het graag!
Groeten,
Giels