1. Overige

Innovatie in de voetballerij

Innovatie in de voetballerij. Dat is iets wat lang niet altijd samen gaat. In het toch wel conservatieve wereldje van de voetballerij duurt het erg lang voordat innovatie daadwerkelijk wordt doorgevoerd. Waar het bij sporten als hockey, honkbal, of Formule 1 of simpelweg in het bedrijfsleven constant geïnnoveerd wordt, blijft het voetbal toch een beetje achter. Hoe zou dit toch komen? En aan welke innovaties kunnen we denken naast de standaard zaken als doellijn-technologie? In dit artikel probeer ik daar antwoord op te geven.

Het voetbalwereldje is niet professioneel

Lees ik dat nou goed? Ja, wat mij betreft wel. Hoewel er een algemeen beeld van de voetballerij heerst, dat het een uiterst professionele omvangrijke business is, blijkt dit in de praktijk erg tegen te vallen. Simon Kuper en Stefan Szymanski toonden dit in hun boek ‘Dure spitsen scoren niet’ feilloos aan. Zij stellen dat een gemiddelde Eredivisie club niet meer omzet heeft dan een grote supermarkt (1 vestiging). Zo big business blijkt het voetbal dan toch niet te zijn hé? Zelfs het kleinste bedrijf op de AEX (beurs in Nederland) heeft een veel grotere omzet dan een Real Madrid of Manchester United.
Hoe onprofessioneel de voetballerij eigenlijk is, blijkt ook uit een ander voorbeeld van Kuper en Szymanski. Waar in het ‘normale’ bedrijfsleven een nieuwe potentiële topman een businessplan moet schrijven, een presentatie moet geven en een aantal sollicitatie gesprekken moet doorlopen hoeft een trainer eigenlijk niks te doen.
In de voetballerij belt de club de zaakwaarnemer van de trainer en die krijgt een baan aangeboden. Waar in het bedrijfsleven een zoekprocess toch ongeveer 4 maanden duurt, moet in de voetballerij altijd halsoverkop een nieuwe trainer aangesteld worden. Het liefst binnen enkele dagen. Meestal onder het mom op daadkrachtig over te komen.
Een ander voorbeeld: clubs durven vaak niet eens hun stadion te vervangen. Zelfs niet als het oud en vervallen is. Onder het mom van romantiek, nostalgie en liefde voor traditie wordt deze keuze vaak uitgesteld. In het verleden is echter gebleken dat het bouwen van een nieuw stadion bijna altijd zorgde voor meer publiek. Stadions zitten voller dan ooit. Hoe hard men ook klaagt over de vercommercialisering van de voetballerij. Fans blijven hun club toch wel steunen en supporteren. En blijkbaar doen ze dat liever in een modern stadion. De Jumbo of Albert Heijn laat hun klanten toch ook geen boodschappen doen in vervallen winkels uit de jaren 80?
Bovenstaande is in mijn ogen een goed voorbeeld over hoe onprofessioneel men in de voetballerij te werk kan gaan en niet of verkeerd aan het veranderen is. Bijna alle beslissingen worden gemaakt op emotionele basis, om de fans maar tevreden te houden, of om zelf in een goed daglicht komen te staan. Iedereen kent elkaar in het voetbalwereldje en er is weinig ruimte voor externe ideeën of mensen. Ons kent ons, en men houd er niet van om bestaande culturen/regels aan te passen. Bang voor verandering en het krijgen van kritiek.

Ontwikkelingen en innovaties in de voetballerij

Altijd leuk om daar eens over te brainstormen. Ik denk dat er in de toekomst heel veel mogelijk is, en de sky ook echt de limit kan zijn. Zelf zet ik er een aantal op een rijtje. Wat denk jij er van? Haalbaar? Als jullie zelf nog iets leuks hebben, dan verneem ik dat uiteraard graag.
Eindeloze statistieken.
Waar andere sporten in met name Amerika al jaren gebruik maken van elke denkbare statistiek is dat in het voetbal (en ook met name in Nederland) nog niet zo heel lang geïntroduceerd. Denk aan speciale apps, die alle denkbare statistieken van bijvoorbeeld de Eredivisie bijhouden. Is nu al aardig in opkomst, maar kan nog veel meer en uitgebreider.
Aan en uit zetten van opties tijdens een wedstrijd
Wil je geen statistieken zien? Zet je ze uit! Ben je de verslaggever zat? Zet je die uit. Of misschien kan je wel een andere verslaggever ‘selecteren’. Wordt je gek van het geluid van het publiek? Zet je die toch gewoon op ‘mute’.
Gepersonaliseerde reclame
Reclame blijft irritant, maar minder erg als het specifiek voor jou is. Gepersonaliseerde reclame is wat mij betreft dan ook echt de toekomst. Je krijgt reclame te zien wat bij jou ‘profiel’ past. En dus geen irritante reclame over inlegkruisjes die zo fijn blijken te zitten.
Camera standpunten vanuit een speler
Iedere speler draagt in de toekomst een minuscuul cameraatje bij zich. Voor de optimale voetbal beleving kan je de view vanuit een speler aan zetten op je tv. Zo zie je precies wat je favoriete voetballer in bepaalde situaties goed of misschien wel slecht doet.
Virtueel een plek op de tribune innemen
Thuis zitten, maar toch een plekje op de tribune innemen. Voor veel ‘supporters’ zou dit denk ik best een leuke toevoeging zijn.
Camera in de kleedkamer
Dit wordt al steeds vaker gedaan. Toch is dit nog altijd niet echt doorgedrongen in het voetbal. Lijkt me een kwestie van tijd, tot dat dit een standaard zal gaan worden. Clubs zullen dit uiteindelijk gebruiken om er financieel beter van te worden.
Gamifacation: Zelf virtueel deelnemen aan een wedstrijd
Hoe mooi zou het zijn als je zelf een plekje kan krijgen in de basiself van jouw favoriete club? Virtueel dan natuurlijk he. Je speelt mee achter je tv en krijgt de gelegenheid om echt deel te nemen aan de wedstrijd.
Meer wedstrijden live kunnen zien (grotere spreiding over weekend/week)
Ook dit lijkt me weer een kwestie van tijd tot dat het ingevoerd is. Financieel is het aantrekkelijker om je wedstrijden te spreiden zodat je meer live wedstrijden kan gaan uitzenden.
Betere samenwerking met buitenlandse competities
De Belgische en Nederlandse competities waren al begonnen met het uitwisselen van scheidsrechters. Maar wat als dit breder getrokken kan worden? Een rijke olie sjeik die een Belgische club op koopt en voor 1 miljard wilt ‘verkopen’ aan de Eredivisie. Of gaat dit te ver?;)
Meer entertainment
Waarom zie je in Amerika bij sportwedstrijden in de rust altijd een breed scala aan entertainment voorbij komen? Waarom wordt tijdens de finale van de superbowl een wereldster als Lady Gaga ingezet om in de rust te zingen? Dat trekt nog meer kijkers, nog meer publiek, nog meer beleving. Waarom kan zoiets niet in de finale van de Champions League?
Aanpassingen binnen de spelregels
Er zijn tal van aanpassingen te bedenken om het spel aantrekkelijker (en eerlijker) te maken:

  • Time-outs introduceren
  • Momenten om beslissingen van de scheids aan te ‘vechten’. Bijvoorbeeld 2 momenten per wedstrijd
  • Inschieten in plaats van ingooien
  • Door wisselen
  • Exacte zuivere speeltijd toevoegen
  • Bij verzorging langs de kant: de ‘dader’ buiten het spel houden.
Doellijn technologie
Doellijn technologie

Ver weg

Toch lijken bovenstaande innovaties nog ver weg. De FIFA, UEFA maar ook fans en andere personen binnen de voetballerij staan lang niet altijd innovatie toe. Dit wordt vaak verdoezeld onder de noemer dat voetbal romantisch moet blijven en dat er ruimte voor emotie moet blijven.
Maar wie zegt dat dit niet kan blijven bestaan, terwijl men ook flinke innovatie toepast? Tijden veranderen en daar moet de voetballerij in mijn ogen in mee. Dit gebeurd mondjes maat (denk aan WK2020 in meerdere landen, finale van de Italiaanse beker in China, testen met doellijntechnologie). Hoeveel jaren zijn hier wel niet overheen gegaan? En hoeveel jaren loop het voetbal wel niet achter op andere sporten?
Dus, Platini, Blatter, voetbalfans die te romantisch denken en andere personen binnen de voetballerij: stap eens uit je eigen kleine denkwereldje, laat mensen van buiten toe, durf te innoveren en vooruitgang te boeken en laat zien dat voetbal wél professioneel kan zijn en big business is.

Tot slot een mooi stukje innovatie

Hoe mooi zou dit zijn? Realtime, buitenspel controleren via een app:

Beoordeel deze post
Er zijn reacties op dit artikel
Laat reacties zien Hide comments
Comments to: Innovatie in de voetballerij
  • 19 april 2018

    Zelf denk dat het spel een stuk spannender wordt als je de puntenverdeling veranderd. Als je ook punten gaat geven voor gewonnen of gelijkgespeelde helft.

    Reageer

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *