Kansspelaanbieder BetCity is onlangs de samenwerking aangegaan met professionele voetbalclub VVV Venlo. Het logo van BetCity zal tot tenminste 2025 te zien zijn op de achterzijde van het shirt van de Limburgse voetbalclub. Sinds Resifence besloot om de samenwerking met de voetbalclub te stoppen was VVV Venlo op zoek naar een nieuwe sponsor voor op de shirts. BetCity heeft ervoor gekozen om niet te verschijnen op de kindershirts van de voetbalclub.
Het online casino stelt deze plek beschikbaar voor goede doelen. Vanaf 1 oktober 2021 heeft de Nederlandse overheid de regels met betrekking tot online gokken aangescherpt om het spelen bij een casino zonder Cruks moeilijker te maken. BetCity behoort tot één van de bedrijven die in het bezit is van een vergunning van de Kansspelautoriteit (KSA). Hierdoor is BetCity het afgelopen jaar flink in populariteit gestegen en zien we samenwerkingen met voetbalclubs als VVV Venlo steeds vaker voorkomen.
Wat houdt de samenwerking precies in?
Het sponsordebuut van BetCity bij VVV Venlo is tijdens de thuiswedstrijd tegen FC Dordrecht van start gegaan. Vanaf deze wedstrijd is het logo van de online bookmaker te zien op de voetbalshirts van de selectie van VVV Venlo. En niet alleen zal het logo van BetCity te zien zijn tijdens voetbalwedstrijden. Fans hebben vanaf nu ook de mogelijkheid om wedstrijdshirts in de fanshop te kopen die voorzien zijn van de gloednieuwe sponsor BetCity.
Met de samenwerking hoopt BetCity de Limburgse voetbalclub VVV Venlo naar een hoger level te kunnen tillen. Algemeen Directeur van VVV Venlo, Marco Bogers, is ontzettend enthousiast over de nieuwe samenwerking met BetCity en verwacht dat de club door het nieuwe partnerschap de komende jaren flink zal groeien.
Als laatste is naar voren gekomen dat supporters van VVV Venlo veel profijt gaan hebben van de nieuwe samenwerking. BetCity zal in samenwerking met de voetbalclub verschillende acties ontwikkelen voor supporters van de club.
Sponsort BetCity nog meer teams?
We zien dat VVV Venlo niet de eerste voetbalclub is die gesponsord wordt door online bookmaker BetCity. Sinds de legalisatie van online bookmakers zien we veel samenwerkingen ontstaat tussen bookmakers en voetbalclubs. Veel voetbalclubs uit de Eredivisie hebben ervoor gekozen om een samenwerking aan te gaan met TOTO. En niet alleen Nederlandse bedrijven gaan samenwerkingen aan met voetbalclubs, steeds meer buitenlandse casino’s doen hun best om te verschijnen op Nederlandse voetbalshirts. Op dit moment sponsort BetCity naast VVV Venlo ook nog de volgende voetbalclubs:
- Fortuna Sittard
- Vitesse
- FC Eindhoven
- FC Volendam
Steeds meer online casino’s sponsoren Eredivisieclubs
Het afgelopen jaar kiezen online casino’s er steeds vaker voor om een voetbalclub te sponsoren. Niet alleen in de Eredivisie zien we samenwerkingen ontstaan ook op het tweede niveau zien de casino’s hun kans waar en gaan ze sponsordeals aan. Uit onderzoek blijkt zelfs dat alle Eredivisieclubs tenminste één sponsor hebben die actief is in de online gokwereld. Deze samenwerkingen zie je op verschillende manieren terugkomen. Bij sommige clubs dient het online casino als hoofdsponsor op het voetbalshirt, andere kiezen ervoor om alleen in het stadion te zien zijn. BetCity is in ieder geval een partij die we steeds vaker terugzien bij voetbalclubs. Echter, blijft TOTO de grootste sponsor. [jm1]
Dat online casino’s voetbalclubs sponsoren is op zich een nieuwe trend. In het verleden kwam dit eigenlijk zelden voor. Maar met de komst van de nieuwe wetgeving is het voor online casino’s mogelijk om legaal te opereren in Nederland. Dit is dan ook gelijk de reden dat je de online casino zo vaak voorbij ziet komen op reclames en in de voetbalwereld. De Nederlandse overheid heeft ervoor gekozen om de wetten met betrekking tot online gokken in 2021 aan te scherpen. Een van de voornaamste reden hiervan is dat veel mensen ervoor kozen om een casino zonder vergunning te bezoeken. Nu online casino’s legaal zijn geworden is het voor de overheid een stuk makkelijker om overzicht te houden op de online gokwereld. Daarnaast is het voor spelers bijna niet meer mogelijk om een casino zonder Cruks te bezoeken. Echter, blijkt dat er nog veel kritiek is op de nieuwe wetgeving. Zo zijn veel mensen niet te spreken over het feit dat het voor online casino’s mogelijk is reclame te maken en sponsordeals aan te gaan.
Ophef omtrent sponsoring en reclame door online casino’s zonder Cruks
Direct na het invoeren van de nieuwe wetgeving omtrent online gokken ontstond er veel commotie in Nederland. Verschillende deskundigen op het gebied van gokverslavingen waren niet blij met de nieuwe wet en hadden hier wat over te zeggen. Zo werd er gevreesd voor een heuse toename aan online gokverslaafden. Veel deskundigen uiten voornamelijk kritiek rondom de regels voor reclames.
Zo ook preventie manager Floor van Bakkum, werkzaam bij Jellinek. In een interview geeft ze aan dat er in Nederland zo’n 80.000 mensen zijn met een gokverslaving. De reclames die online casino’s maken zou bedoeld zijn om mensen op het legale aanbod te wijzen. In werkelijkheid krijgen de online casino’s nu de mogelijkheid om een hele nieuwe doelgroep aan te spreken.
Dat veel casino’s ervoor kiezen om voetbalclubs te gaan sponsoren is iets dat Floor van Bakkum in 2021 al zag aankomen. “Veel aanbieders gaan voetbalclubs sponsoren, dat trekt veel publiek.”
Nu een jaar later kunnen we concluderen dat ze gelijk gehad heeft. Er is bijna geen een voetbalclub die niet gesponsord wordt door een online casino. De nieuwe wetgeving heeft er dus eigenlijk voor gezorgd dat steeds meer mensen online zijn gaan gokken. Daarnaast was het de bedoeling om met de nieuwe wetgeving mensen met een gokverslaving in kaart te brengen. In werkelijk zien we dat veel mensen ervoor kiezen om te gokken zonder Cruks. Door de nieuwe regels staan Nederlandse casino’s onder toezicht. Wanneer een online casino toegankelijk is in Nederland maar gevestigd is in het buitenland spreken we over een online casino zonder Cruks. Deze casino’s zijn gewoon toegankelijk voor Nederlanders en wij denken dan ook dat de Nederlandse overheid niet in heeft gezien dat Cruks omzeilen zo makkelijk zou zijn. We weten natuurlijk nog niet hoe het zich de komende jaren gaat ontwikkelen. Wel zien we dat na één jaar de regels alweer zijn aangescherpt en de tweede kamer stemt voor een verbod op sponsoring door gokbedrijven.
Na één jaar online casino’s in Nederland zijn de regels alweer aangescherpt
Zoals al eerder aangegeven zijn de regels het afgelopen jaar alweer aangescherpt op het gebied van online gokken. Tijdens een debat dit jaar, diende Michiel van Nispen een motie in voor een verbod op sponsoring van sportclubs door online casino’s. Eerder dit jaar is er al een verbod gekomen op ongerichte reclame en het gebruik van rolmodellen in gokreclames.
Toen Michiel van Nispen de motie indiende voor het verbod op sponsoring stemden de meerderheid van de partijen hiermee in. De Tweede Kamer heeft er uiteindelijk voor gekozen om sportsponsoring door aanbieders van online kansspelen te verbieden vanaf 1 januari 2025.
Met het aanscherpen van de regels omtrent sponsoring zijn we benieuwd of de overheid ook iets gaat doen aan het spelen bij een casino zonder Cruks. De overheid dacht met Cruks een waterdicht systeem te introduceren. Tot op zekere hoogte is dat ook het geval aangezien je bij Cruks uitschrijven gedurende de eerste 6 maanden niet mogelijk is. Maar in werkelijkheid zien we dat veel mensen die te maken hebben met een gokverslaving ervoor kiezen om te gokken bij een casino zonder Cruks. Op dit moment wordt er nog niet gesproken over de buitenlandse casino’s waar het mogelijk is om te gokken zonder Cruks. Wij zijn in ieder geval nieuwsgierig naar de verdere ontwikkelingen op het gebied van online gokken en sponsoring.
Nog geen reacties
Geef je mening Cancel