Ode aan de bidon! Waarom? Bedenk eens hoeveel hij te verduren heeft, in zowel professioneel als amateurvoetbal. Ze moeten keer op keer weer worden gebruikt, soms meerdere keren per week en nog belangrijker: er wordt mee gesmeten alsof het niks is. Dat geldt voor voetbal, maar ook voor andere sporten.
Hoe is dat voor sponsors van bidons? Over sponsors gesproken: sport is een van de branches waarin het meeste geld omgaat door sponsoring. Wat doet dat eigenlijk voor een bedrijf, dat sponsoren? We gaan het een keertje niet hebben over clubs, spelers, trainers et cetera, maar kijken ook eens naar een weinig belichte kant. Zij die in de sport reclame maken.
De bidondiscussie
De bidon heeft al eerder een discussie doen oplaaien. Hoe dat kan? Ze worden door wielrenners genadeloos in de berm gegooid en daar stak de internationale wielerorganisatie dit jaar een stokje voor, in samenwerking met de organisatie van de Tour de France. Ze vonden onder meer dat het gooien met de drinkflessen gevaarlijk is. Is die maatregel ook iets voor in de voetbalwereld? Misschien. Er wordt in de wielerwereld nu streng mee omgegaan, maar hoe ver moet je gaan? Een Franse renner gooide zijn bidon van zich af, buiten de speciaal gemarkeerde bidon-drop-off-zones. Dat kostte hem een behoorlijke smak geld.
Smijten op het veld
In de voetbalwereld is gooien met de gesponsorde drinkflessen ook een ding. Wanneer de verzorger voor een geblesseerde speler het veld betreedt, wil de rest even een verfrissende slok water. Vanuit de dug-out worden de bidons naar de spelers toegegooid. De amateurvoetballers zullen dit ongetwijfeld herkennen. Maar wat als je een keer verkeerd gooit? Kan hard aankomen, zo’n volle bidon. Misschien is dat ook al wel eens gebeurd. Maar om hierom zoiets te verbieden en te beboeten? Nee, dat is logischer bij de wielersport. Ook omdat bij de wielersport de bidons voor milieuvervuiling zorgen. Het is kunststof dat gewoon maar in de berm wordt gegooid en misschien bij het opruimen over het hoofd wordt gezien. Bij voetbal ligt dat natuurlijk heel anders.
Met een bidon val je op
Waarschijnlijk is bidons gooien in het voetbal minder gevaarlijk dan in andere sporten. In de wielerwereld is het waarschijnlijk wel gevaarlijker. Of de nieuwe regel logisch is of dat het toch teveel van het goede is, daar valt over te twisten. Wat wel zeker is, is dat bidons het enorm goed doen voor wie zijn bedrijf wil promoten bij het (amateur)voetbal. Of een bidon gegooid wordt of niet, een bidon bedrukken is vaak een goede manier van promoten. Wanneer een speler even een frisse slok water neemt, ziet het publiek al waar de bidon vandaan komt. Zo word de sponsor bewust en onbewust gezien door zowel speler als publiek. Het werkt misschien nog wel beter dan kleding of merchandise met logo, zoals petten bedrukken.
Eenvoudig en effectie
De bidon is een goed idee om te sponsoren, ook omdat het eenvoudig is. Er zijn allerlei verschillende soorten en maten en bijna altijd zijn ze gemakkelijk te bedrukken. Bidons kunnen door een team gebruikt worden, maar ze zijn ook ideaal om weg te geven bij sportevenementen, bijvoorbeeld. Voor een sportieve doelgroep is het altijd een leuke weggever, waar de ontvanger ook nog iets aan heeft. Geef ze op zichzelf weg of in een sportieve goodie bag. Bij professionelere wedstrijden kan bidons in het publiek gooien ook hartstikke leuk zijn, gesigneerd of niet. En gooien kan dus ook zijn voordelen hebben. Vul de drinkfles in dat geval liever niet, want gevuld kan hij nogal hard aankomen ;).
Is sportsponsoring overrated?
Hoe waardevol is dat sportsponsoring nu eigenlijk? Of je nu een bidon sponsort of iets groters zoals tassen of kleding voor het team, sportsponsoring heeft een enorm aandeel in de totale sponsoring, maar toch is het imago relatief zwak. Dat kwam uit een onderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Dat komt volgens Beerda doordat de cultuur- en entertainmentbranche veel meer sterke merken te bieden hebben voor sponsors. Cultuurorganisaties blijken een sympathieker, creatiever en vriendelijker imago te hebben, wat sportmerken vaak missen. Toch is sportsponsoring een van de grootste vormen van sponsoring, vooral vanwege het enorme bereik.
Nog geen reacties
Geef je mening Cancel