Sinds de opkomst van reclame in de jaren zestig prijken er sponsors op de shirts van bekende voetbalclubs. Sindsdien is sponsoring voor voetbalclubs een van de voornaamste inkomstenbronnen. De laatste jaren zien we een duidelijke trend in de wereld van voetbalsponsors: online casino’s en bookmakers. We verdiepen ons in deze trend en leggen je uit waar het vandaan komt.
Online casino’s en sportwedplatforms in opkomst
Online gokken is de laatste jaren sterk in opkomst. Meer en meer mensen vermaken zich online en online casino’s schieten daarbij als paddenstoelen uit de grond. De online wed-industrie was in 2019 maar liefst 46,7 miljard dollar waard. En als we experts mogen geloven, zal dat in het 2025 het dubbele zijn.
De populariteit is waarschijnlijk grotendeels te denken aan de live ervaring en lage drempel van het online wedden. Een gokje wagen kan nu altijd en overal, en de privacy van de speler staat niet op het spel. De laatste jaren heeft met name het fenomeen van de snelle uitbetaling online casino veel terrein gewonnen. In deze casino’s staat, dankzij verificatie via Trustly wat direct veilig via de eigen bank gebeurt zonder een lang inschrijfproces, snelheid centraal: snel verifiëren, snel spelen én snel uitbetaald krijgen. Dit heeft het online casino veiliger en nóg toegankelijker gemaakt. We verwachten hierdoor een steeds toenemende groei voor deze industrie.
Link tussen groeiende wed-industrie en sponsoring voetbalclubs
Doordat de online gokindustrie stevig in de lift zit en er veel geld in omgaat, komt een sponsoring van een voetbalclub allesbehalve uit de lucht vallen. Gokbedrijven zien in voetbalclubs een uitstekend middel om de naamsbekendheid te verhogen. Voetbalclubs bereiken tenslotte een groot publiek; voetbal is een van de populairste sporten ter wereld. Naast dat er veel mensen naar voetbalwedstrijden kijken, zowel in het stadion als op televisie, komen clubs ook veelvuldig in het nieuws. Daarnaast hebben wedplatforms en voetbalclubs voor een groot deel dezelfde doelgroep, waarbij op dit moment nog overwegend mannelijk de doorslag geeft.
Bron: Pixabay
Wedden op eigen team mogelijk
De link tussen wedden en sporten ligt om meerdere reden voor de hand. Bij veel gokbedrijven kun je sportweddenschappen afsluiten. Liefhebbers wedden daarbij of een bepaald team een wedstrijd, competitie of beker wint. Het droomscenario voor een wedplatform is dan ook dat de fans van de voetbalclub die zij sponsoren massaal op hun eigen team inzetten. Dat voetbalclubs vaak een loyale supportersschare hebben, komt dan ook goed van pas.
Helft clubs Premier League heeft wedplatform als sponsor
We zien platforms voor online casino en sportweddenschappen het meest terug aan de andere kant van de Noordzee, in de Engelse Premier League. De helft van de clubs in de Premier League heeft een gokbedrijf als shirtsponsor. Daar liggen verschillende oorzaken aan ten grondslag. In de eerste plaats is de Premier League een van de best bekeken competities ter wereld en dus al snel aantrekkelijk voor gokbedrijven. De populariteit van de Premier League reikt tot ver buiten de landsgrenzen van het Verenigd Koninkrijk. Sponsoren weten dus dat hun reclame wereldwijd bekeken wordt.
Toekomst van shirtsponsoring
Ondanks dat menig voetbalshirt al voorzien is van het logo van een gokgigant, ligt in de lijn der verwachting dat deze trend zich in de toekomst alleen maar verder doorzet. De vraag blijft wanneer de namen van wedbedrijven op voetbalshirts in Nederland opduiken.
Bron: Pixabay
Nog geen reacties
Geef je mening Cancel