Naast het bouwen van alle stadions in het land zonder enige voetbalcultuur heeft de Qatarese overheid ook miljarden geïnvesteerd in een nieuw metrosysteem, een internationale luchthaven, nieuwe wegen en zo’n honderd nieuwe hotels.
Van de acht stadions die voor het WK worden gebruikt, blijven er drie volledig in gebruik. Vijf andere zullen worden afgebroken en herbouwd tot faciliteiten die beter aan de plaatselijke behoeften zijn aangepast.
Voetbal iconen voor reclame
Qatar heeft naar verluidt internationale voetbalsterren beloond met enorme salarissen om als ambassadeurs te dienen voor zijn WK-campagne. Naar verluidt zal de voormalige Engelse ster David Beckham de komende 10 jaar ongeveer 17 miljoen dollar per jaar verdienen in ruil voor zijn imago en dat van Qatar’s gastheerschap overal ter wereld.
Dat is opvallend omdat Beckham ook bekend staat als boegbeeld van de lhbti+-beweging, terwijl homoseksualiteit strafbaar is in Qatar. De Britse comedian Joe Lycett zegt 10.000 dollar te doneren aan organisaties die de emancipatie van homo’s in de voetbalwereld bevorderen of dat bedrag door de shredder te halen samen met de status van Beckham als ‘gay-icoon’, als hij zijn banden met Qatar niet verbreekt.
In Nederland is Ronald de Boer de bekendste WK-ambassadeur. Hij laat zich altijd positief uit over het toernooi en zegt dat berichten over doden onder stadionmedewerkers overdreven zijn.
De Boer heeft nooit onder stoelen of banken geschoven dat hij geld ontvangt van Qatar, maar hoeveel precies is niet bekend.
Ook oud-topvoetballers Samuel Eto’o, Cafú, Tim Cahill en huidig Barcelona-trainer Xavi Hernández zijn ambassadeurs voor het WK.
Arbeiders voor de WK
Arbeidsmigranten hebben in totaal honderden miljoenen euro’s betaald voor hun eigen werving, onthulde The Guardian eerder dit jaar. Volgens de Britse krant moesten migranten uit Bangladesh zo’n 3.000 tot 4.000 dollar betalen om aan het werk te kunnen in Qatar en migranten uit Nepal 1.000 tot 1.500 dollar.
De lage lonen in Qatar (soms minder dan 275 dollar per maand) dwingen veel werknemers om meer dan één baan te nemen om de wervingskosten terug te betalen.
Arbeiders die naar Qatar willen moeten de wervingskosten voor vertrek betalen aan een agent in hun thuisland. In Qatar zelf is die praktijk namelijk officieel verboden.
In 2002, China’s eerste deelname aan het WK, verloor het alle wedstrijden. Toch zijn Chinese bedrijven dit jaar opnieuw de grootste sponsors van het toernooi.
Volgens het Britse onderzoeksbureau GlobalData geven Chinese bedrijven in totaal 1,4 miljard dollar uit aan het WK in Qatar. Dat is zo’n 300 miljoen dollar meer dan Amerikaanse bedrijven. De grootste geldschieter is de Chinese vastgoedreus Wanda Group. Vorig jaar tekende het een deal tot 2030 ter waarde van 850 miljoen dollar.
De datasite Investment Monitor schrijft dat Chinese bedrijven met name tijdens het WK 2018 in Rusland opkwamen als sponsoren, toen westerse bedrijven een stapje terug deden.
Gokken op de WK
Vele fans kunnen jammer genoeg het WK niet bijwonen aangezien Qatar niet om de hoek is, maar om toch een beetje het hele gebeuren bij te wonen zijn er vele mensen die de wedstrijden thuis volgen. Een manier om dat allemaal wat spannender te maken is door te gokken en te wedden op de wedstrijden op sites zoals betFIRST.
Het 2026 WK
Het WK in 2026 zal worden georganiseerd door Canada, de Verenigde Staten en Mexico. Dit betekent waarschijnlijk dat het een minder controversieel toernooi wordt; het valt nog te bezien of dit leidt tot een afname van de Chinese sponsoring van het evenement.
Qatar is zich goed bewust van het bereik van het WK en gebruikt dit platform maar al te graag om het land positief op de kaart te zetten. Het toernooi moet de indruk wekken dat het land de “goede kant opgaat en omarming van de wereld verdient”, schrijft hoogleraar international relations David Wearing in een opiniestuk voor The Guardian.
Nog geen reacties
Geef je mening Cancel