Waar voetballers tientallen jaren geleden nog weinig hadden met het materiaal wat ze aan hadden als voetballer, is dat in deze tijd met social media toch een stuk anders.
Hoe spelers zich presenteren is een stuk anders dan voorheen. Kleding wordt gesponsord, voetballers gaan voor iedere wedstrijd naar de kapper en voetbalschoenen bevatten dikwijls de spelersnamen.
Ziyech
Een goed voorbeeld hiervan is Hakim Ziyech. Het creatieve brein van Ajax zei online in Ajax Inside dat hij soms wel drie keer per week naar de kapper gaat. Waarom dan drie keer? Omdat Ajax afgelopen jaar regelmatig drie wedstrijden per week speelde.
Kleding
Ook met de kleding kunnen voetballers inmiddels goed variëren. Trainingspakken, uitshirts, thuisshirts, casual kleding, alles is tegenwoordig in drie versies te krijgen.
Natuurlijk zit hier niet alleen een voordeel voor de voetballers bij. Ook de clubs varen wel bij deze uitgebreide collecties. Fans hebben namelijk meer keuze en zo is de kans groter dat er wat tussen zit wat de fan wilt kopen.
Meer shirtverkoop lucratief?
Letterlijk genomen is het meer verkopen van shirts (of andere merchandising) een positief verhaal voor de financiën. Maar in tegenstelling dan wat veel fans denken, levert het niet heel veel extra winst op.
Een populaire speler die voor een nieuwe clubs komt te spelen, zal misschien zorgen voor iets meer verkopen van shirts, maar financieel gezien valt deze winst wel mee.
Dit komt doordat clubs soms tot wel 80% van de verkoopprijs moeten afstaan aan fabrikanten zoals Nike, Adidas, Puma of Under Armour.
Daarnaast is het zo dat fans vaak toch wel van plan waren een shirt te kopen en als ze niet het shirt van die nieuwe speler kochten, hadden ze wel het shirt van een andere speler gekozen.
Clubs die dus een hoge transfersom goedpraten door te wijzen op de grote groei aan shirtverkoop moet je dus met een korreltje zout nemen.
Op de lange termijn kan een speler uit een ander continent qua merchandising wel interessant zijn. Je boort er immers een nieuwe markt mee aan. Een markt die voor huidige of nieuwe sponsors misschien wel heel interessant is.
Zo heb je in de toekomst kans op meer en betere sponsors omdat je bijvoorbeeld een Chinese speler in de selectie hebt.
Conclusie
Veel en gevarieerde kleding is dus niet alleen voor de voetballer interessant, maar ook voor clubs. De impact op de financiën voor de korte termijn zijn echter een stuk kleiner dan veel fans geloven en bestuurders beloven. Dit komt met name doordat voetbalclubs maar een klein percentage van de merchandising zelf mogen houden. Het zijn vooral de kleding fabrikanten die rijker en rijker worden.
Nog geen reacties
Geef je mening Cancel